Het koor

Het koor: Nootwaar

DSC_1960Nootwaar is een gezellig en op zijn tijd zeker ook ambitieus koor met ruim vijftig leden. We zijn een gemengd koor dat voor  drie kwart uit vrouwen en een kwart uit mannen bestaat.

Repetities

Nootwaar repeteert op dinsdagavond van 20.00-22.00 uur. Omdat we de gezelligheid hoog in het vaandel hebben, is café het Witte Schaap aan de Wegedoornpage onze thuisbasis. Samen zingen is waarvoor we bij een koor zijn gegaan, maar ook de ‘derde helft’ is voor velen een wekelijks ritueel. Wil je een keer komen kijken en luisteren hoe het er bij ons aan toe gaat? Kom dan gerust eens langs!

Lid worden van Nootwaar?

Nieuwe leden van Nootwaar hoeven niet per definitie over een uitgebreide muziekkennis te beschikken, maar wel moet de aanleg om (meerstemmig)  te zingen aanwezig zijn. Dit, gecombineerd met een enthousiaste uitstraling en een beetje lef, maakt het profiel van de Nootwaarleden.

Bij onze optredens zingen we zonder bladmuziek en voeren we bij een aantal nummers tekst ondersteunende choreografieën uit. Van de leden wordt verwacht dat ze dan de tekst beheersen en dat ze voor publiek een lied durven te brengen op een manier die verder gaat dan alleen de tekst zingen.

Aspirant-leden kunnen een repetitie bijwonen. Willen ze lid worden dan zal de dirigent een stemtest afnemen om te bepalen of de zangkwaliteiten voldoende zijn en bij welke stemgroep de stem het beste past. Het bestuur bepaalt in samenspraak met de dirigent of de  persoon  past bij wat het koor op dat moment nodig heeft.

Daarbij neemt ze de volgende overwegingen in acht:

• Is de kwaliteit van de stem voldoende om lid te worden?
  • Is de balans tussen de verschillende stemgroepen gediend met deze aanmelding?
  • Doet het lidmaatschap recht aan het streven om een mix van leeftijdsgroepen te maken?

Er wordt geen strikte leeftijdsgrens gehanteerd voor nieuwe leden al wordt wel ingezet op verjonging van Nootwaar.

Marlies Bloemen

De dirigente: Marlies Bloemen

Met Marlies Bloemen (1991) is Nootwaar in oktober 2014 begonnen aan zijn tweede jeugd. Zij volgde  Niels Loose op die de eerste tien jaar van Nootwaar de muzikale leiding had.
Marlies is een jonge  en inspirerende dirigente. In 2013 studeerde zij af aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Marlies werkt aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg waar zij ook de musical opleiding heeft afgerond. Haar huidige uitdaging is een master muziektheater, ook die doet zij aan de Fontys Hogeschool.

Het bestuur van Nootwaar bestaat uit:
Mariëlle Houben – voorzitter
Frank Jankowski – secretaris